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2009-11-08
예루살렘의 평안을 위한 기도를 하라
(시편 122:1-9)

본시는 성전에 올라가는 세번째 노래입니다.

1. 예루살렘에 들어가면서
유대인들이 예루살렘을 사랑하는 것은그 어느 것과도 비교할 수 없습니다. 예루살렘은 다윗 왕 때 유대인의 도시가 되었고, 정치적 종교적 수도가 되었습니다.
시편에서는 예루살렘을 거룩한 성 또는 하나님의 도성을 말합니다. 시편은 예루살렘을 3가지로 봅니다. 문자적으로 지상의 예루살렘은 다윗이 이상이고 추억이며, 상징적으로는 교회를, 예언적으로는 새 예루살렘을 말합니다.

2. 지상의 도시
지상의 예루살렘은 앞으로 올 하늘 도성의 유약한 형태일 뿐입니다. 그러나 순례자의 마음에 기쁨을 주는 원인이 됩니다. 예루살렘 앞에 서있는 시인은 다음의 세 가지, 곧 잘 짜여진 성읍의 통일성, 예루살렘의 공의성, 예루살렘의 평화로 예루살렘을 표현합니다.

3. 우리 예루살렘, 교회
예루살렘이 고대 이스라엘을 위한 것이었듯, 예수 그리스도의 교회는 우리를 위한 것입니다. 우리의 예루살렘은 공의가 실천되고 조용히 일하는 곳입니다. 주님의 대속적 죽음을 통해 우리를 의롭다 하시고, 교회뿐 아니라 사회에서도 공의를 실천하는 것이 하나님의 교회인 것입니다.
우리의 예루살렘을 위해서 우리는 얼마나 기도했습니까? 교회에서 전쟁은 끝나야 합니다. 빌립보교회에서 다투던 유오디아와 순두게에게 바울이 주안에서 같은 마음을 품으라고 권했듯이 교회는 평화를 이루어야 합니다.

결론을 말씀드립니다.
우리는 아직도 하늘의 예루살렘이 도래할 것을 바라보고 있습니다. 순례자는 아직도 목표점에 도착하지 않았고, 우리의 눈은 하나님이 계획하시고 지으실 터가 있는 성을 바라고 있습니다.
요한계시록에는 거룩한 성 새 예루살렘이 하늘로부터 내려올 것을 기다리고 있습니다. 생명의 강이 그 성에 있고 생수가 하나님의 보좌에서 흘러나오는 새 예루살렘은 이상이 아니고 현실입니다. 성경은 하나님 백성의 영광과 기쁨과 영원한 보호를 성경적 역사를 가지고 설명하면서 한편 상징성을 보여줍니다.
“능히 너희를 보호하사 거침이 없게 하시고 너희로 그 영광 앞에 흠이 없이 기쁨으로서게하실이”(유1:24).
거룩한 새 예루살렘을 바라보면서 주 안에서 같은 마음을 품으며 교회의 평화를 이루시는 저와 여러분이 되시기를 주님의 이름으로 간절히 소원합니다.


Pray for the peace of Jerusalem
(Psalm 122:1-9)


This psalm is the third psalm of ascents for people to sing, as they ascend to the temple.

1. Ascending to Jerusalem
This fact that Jewish people love Jerusalem cannot be compared with anything else. It was at the time of King David that Jerusalem became a Jewish city, a political and religious city.
In this psalm, Jerusalem is described as a holy city or a heavenly castle town. The psalm describes Jerusalem with three points. This Jerusalem on earth is an ideal, reminiscing King David, symbolically representing the church, and prophetically anticipating a new Jerusalem.

2. The city on earth
The Jerusalem on earth is only a weak representation compared to the heavenly castle town. However, this Jerusalem is still cause for the pilgrim to rejoice in his own mind. The psalmist stands at the gate of Jerusalem, expressing Jerusalem in three ways: its unity, its justice, and the need for peace.

3. Our Jerusalem, the church
Just as Jerusalem was for ancient Israel, so Jesus Christ's church is for us. Our Jerusalem is a place where justice will be worked out. Through Jesus Christ's redemptive death, God declares that we are righteous. God's church is not only a place where justice is served for God's people, but also for society.
How many times have we prayed for our Jerusalem? The warfare in the church has to stop. As the apostle Paul said to those struggling with each other in the Philippian church, "I plea with Euodia and Synthiche to agree each other in the Lord." We should attain peace.

Conclusion
We still look towards the heavenly Jerusalem which is coming. Pilgrims have not yet reached this objective destination. In the meantime, we should keep our eyes on the foundation of the heavenly castle that God is planning and building In the book of Revelation written by the apostle John, we look forward to the holy city, a new Jerusalem which will come down from heaven. From this Jerusalem, the living water flows from God's throne. This is not an ideal, but the reality of our future. The Bible, on the one hand, records biblical history and depicts the glory, joy, and eternal protection of God's people in things like the earthly Jerusalem. On the other hand, it uses symbolism to reveal our future reality, the heavenly Jerusalem.
Jude says in the New Testament, "To him who is able to keep you from falling and to present you before his glorious presence without fault and with great joy..."(Jude 1:24).
By looking forward to the new Jerusalem and embracing the Lord in our hearts, I sincerely pray that all of us will attain the peace of the church in Jesus Christ.

이종윤 목사(서울교회 원로목사)
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